push ups

Een push up is in mijn optiek een van de bodyweight basisoefeningen en super effectief. Je traint schouders, borstspieren, maar ook zeker jouw buikspieren en rug.

Over het algemeen hebben vrouwen hier meer moeite mee en voeren ze geen volledige range of motion uit.  

Een veel gemaakte fout is de positionering en mobiliteit van de schouders. Hierdoor kan je vaak minder kracht leveren in de eccentrische beweging ( de beweging in het doorzakken). Bovendien kan het blessures opleveren.
Je wilt immers de oefening vaak en correct kunnen uitvoeren zonder pijntjes. 


Tips:

  1. Houd in gedachten dat je altijd de schouderbladen naar elkaar toe brengt, door als het ware een denkbeeldig pinnetje er tussen te plaatsen. Dit voorkomt teveel druk op de voor en zijkant van de schouders. 
  2. Begin van de grond af, dus door op je buik te liggen (mag ook op knieen) en dan jezelf omhoog te duwen
  3. Begin met een grotere hoek, dus door de pushup te maken vanaf een hoger platform, bv een bank of bed (of buiten een hekje). Hierdoor wordt de range kleiner. 
  4. Bouw het aantal herhalingen op. Kan je er gemakkelijk 5, dan opbouwen naar de 10. 
  5. Oefenen, oefenen, oefenen. 
  6. Belangrijk ! Houd de rug goed recht en span de buikspieren goed aan. 


Over de schrijver
Reactie plaatsen